Laura Yrjönmäki: Satavuotiaat

Jaakonahon vuonna 1998 julkaistu sukukirja SUKUTALO JAAKOLA on saanut arvokkaan jatkon, sillä Laura Yrjönmäen kirjoittama kaksiosainen teos SATAVUOTIAAT sisältää runsaasti sukumme jäsenten harjoittaman yksityiskauppatoiminnan harvinaista perinnetietoa Haapajärveltä.

Jaakonahon maanviljelijä- ja kauppiassuku on siitä erikoinen, että sen jäsenet ovat kirjoittaneet talteen sukuunsa liittyviä kotiseudun asioita ja tarinoita. Innokkaimmat heistä olivat vain kiertokoulua käyneet, mutta nuorisoseuraliikkeessä itse opiskelleet Heikki Jaakonahon pojat Antti ja Samppa, joiden muistelmatekstit ovat Haapajärven kotiseutuhistorian helmiä. Eikä "omena ole puusta kauas pudonnut", tähän kirjaan on päässyt myös 7:n sukupolven serkkusten muisteloita.

Varsinkin Oksavalla kauppaa pitänyt, tämän kirjan kirjoittajan isä Antti Jaakonaho, oli eläessään tuottelias kynäniekka. Hänen tekstejään oli aikoinaan luettavissa eri yhteyksissä Haapajärven ja muidenkin pitäjien lehdissä ja myöhemmin myös Nastola-lehdessä. Tekstejä löytyy myös hänen pitämistään sadoista puheista, nuorisoseuramuistoista ja sukukirjoista.

Myös Jokelankylässä Heikki Jaakonahon sekatavarakaupan "Hakalan haarakauppaa" viimeksi hoitanut Samppa Jaakonaho oli innokas kotiseutumies ja kirjoittaja. Hän oli Maaselkä-lehden ensimmäinen päätoimittaja ja innokas vanhojen asioiden muistelija ja kirjoittaja, jonka tekstejä tästä kirjasta löytyy. Myös Ylipään Rauman kauppiasta Jaakko Jaakonahosta kirjassa kerrotaan.

Samoissa kansissa olevan kaksiosaisen kirjan tarinoiden aiheet sivuavat luonnollisesti sukutalo Jaakolaa ja sen elämään liittyviä asioita: maanviljelystä, karjanhoitoa ja kauppaa. Kirjan toinen osa käsittelee enemmän kauppa-asiaa, Antti Jaakonahon kokemuksia kyläkauppiaana. Molemmissa osissa on hieman samaakin asiaa, koska on kysymys samasta paikasta ja samoista henkilöistä. Kertaus tuskin lukijaa häiritsee. Varsinkin sukuun kuuluvien toivoisin hankkivan kirjan itselleen.

Satavuotiaan tekstit kunnioittavat suvun vuosisadan aikaista uurastusta maanviljelyksen ja kaupan parissa. Ne ovat Jaakonahon suvun kiinnostavaa historiaa Haapajärvellä. Sukuseuran puolesta onnittelut ja kiitokset Lauralle kirjan aikaan saamisesta.

Pasi Jaakonaho
Jaakonahon Suku ry:n puheenjohtaja